e n
e s
p i
r a
l - [edició
2004] - [altres edicions: www.enespiral.net
]
[enespiral@correu.vilaweb.com
]
Xarxa en espiral (www.enespiral.net ) :
Missió de reconeixement (antologia de
poemes) - Obra poètica d'Antoni
Perarnau- Projecte Objecte
- L'armari i el flux - Art
i pensament (2001-2002) - La cambra:
transformacions de la interioritat
Fragments: | |
Quin goig
tenir-la dins d'un mateix una font d'amor que amara el cos des del
centre més pregon de l'ànima. Teresa de Jesús, Las moradas, Qué es gustos |
|
Però
quan el desert creix, què solitària la font! Friederich Nietzsche, Així parlà Zaratrusta,El cant de nit |
Divagacions | Connexions | ||||
Si
esto es un objeto - Ramon Sarró Maluquer
|
"Malauradament, som vulnerables. Cal protegir-nos, i ens repleguem. Fem murs. I acabem creien que la nostra identitat és dins dun mur. Més alt i gruixut, més Jo creu ser el Jo. Però aleshores lànima no circula en nosaltres sestanca i esdevé estèril, infecunda. Sasseca. Hem estroncat el fluid que som darrel." |
Les fotografies, de Joan Porredon, estan extretes de Quadern TAI 9, i mostren la creativitat de la fase de síntesi i formalització del Taller Artíitic Interdisciplinari.
D'un llibre de poemes, Tangència obscura d'un silenci, de Jordi Sala Franc, ens hem atrevit a presentar, no pas cap dels poemes, sinó el text que el mateix autor ha escrit a mena de pròleg: "Sobre l'obscura tangència de l'home" Les obsessions personals, intel·lectuals, morals i immorals, els excessos, les tensions esquinçadores de Jordi Sala Franc s'hi troben sintetitzats sota una forma també volgudament visceral ( usos forçats del lèxic, duresa sintàctica, expressions abruptes...) |
Identitat, creativitat i joc El fons de
la identitat personal és la creativitat, un inconscient
creatiu i lúdic; així de clar ho diu Oliver Sacks.
Hem extret i traduït uns fragments de la conferència
inaugural del Centre for the Mind de Alguns aspectes biogràfics i del pensament d'Oliver Sacks són la base d'aquesta presentació de diapositives, en format sxi (Presentació d'Open Office.org) o bé en format ppt (Power Point). |
Del bagul d'anècdotes de l'antropòleg Ramon Sarró, narrades com la millor ficció, i basades en les seves investigacions a Guinea-Conackry, hem aconseguit rescatar per a En Espiral - 2004 aquest parell de joies.
La primera, el conte de la inauguració d'una escola colonial.
"El padre Dubois se ha levantado hoy más temprano de lo habitual. A las cinco de la mañana ha concluído ya todas sus oraciones, ha desayunado, y anda de un lado a otro dando nerviosas órdenes al hermano Aquiles y a los tres muchachos de que dispone la joven estación apostolar del Sagrado Corazón de Jesús de Boké. "Pero hermano Aquiles, ¿aún no habéis limpiado el patio de la escuela? Venga, hay que desprenderse de toda esa basura antes de las siete de la mañana. ¿Y la puerta trasera?, válgame el cielo, si no la habéis puesto, ¿dónde está el carpintero? Ya sabes que el comandante nos ha prometido que los alumnos llegarán a las siete de la mañana, y puede que él mismo se digne a venir a inaugurar la escuela. Ah, Dios mio ¿Cuántos niños vas a enviarnos a esta obra para que aprendan a amarte, adorarte y servirte como hijos tuyos que son?"
La apertura de la escuela de la Misión (Episodio de la histoira de Boké)
La segona, un divertit, humorístic i seriós entrellat d'anècdotes i reflexions al voltant d'un pou, el pou de Kamsar, i de les creences, i de les sensacionals exageracions i de...
"Hay en Kamsar un pozo. Todo aquél que arroje una piedra en ese pozo morirá indefectiblemente. Narra el mito que en 1973, cuando se empezaron las obras de construcción de la ciudad minera de Kamsar, un bulldozer de los militares (en la Guinea de Sékou Touré todo lo hacían los militares) cubrió el pozo de arena y gravilla, desconociendo, sin duda, su poderoso "secreto". Luego tres camiones de militares tuvieron sendos accidentes en la ruta que va hacia Boké y hubo un montón de muertos. Fue tras el tercer accidente cuando se empezó a sospechar que había algo "misterioso" en esa triple sucesión fatal."El pozo de Kamsar. (Relato acicalado de una sensacional teoria de la exageración)
Novetat del 2004 és aquesta peculiar antologia temàtica. La idea directriu és el lligam ideològic que hi ha entre la "subjectivitat" (moderna i burgesa) i l'espai interior ( la cambra, l'habitació, la llar, els espais físics d'intimitat). Arrenca amb dos textos de Dante Alligheri, de La vida nova, i se centra especialment en autors del segle XX (Proust, Sartre, Beckett, Tournier, Benjamin, Kafka), tot passant per Descartes o Defoe.
L'antologia també inclou unes poques obres d'art plàstiques, en concret de Jan Veermer , Antoni Tàpies i Francis Bacon.
És una iniciativa inseparable del curs "Temes de la literatura universal" de l'UOC (segon semestre del curs 2003-2004), el consultor de la qual era Raffaelle Pinto. Sense l'incetiu del diàleg i la discussió amb els companys del curs, i també amb la professora Laura Borràs, mai no hauria tirat endavant l'antologia. Una font d'inspiració especial van estar les notes de Raffaelle Pinto a la seva edició crítica de La vida Nueva de Dante Alligheri. A tots ells els estem especialment agraïts - la publicació en línia de l'antologia els està especialment dedicada.
Una altra peça clau en l'entramat ideològic va estar The conscience of the eye de Richard Sennet (inclòs també en l'antologia), i molt evidentement, els clarividents textos de Walter Benjamin.