(...)
No sé si és el que busques, però un tema que em sembla
prou interessant és el de la relació -dialèctica-
entre presència i absència: allò que hi és,
que es veu, es toca o es menja (pensem en l'eucaristia cristiana) i allò
que no hi és, però que és evocat o convocat - depèn
del cas, i torno a pensar en la transubstanciació d'un trosset
de pasta de full en la carn de Crist- per allò que sí que
hi és.
Allò que hom diu, sovint ¿o potser sempre? ens fa intuir un
munt de coses ... que hom no diu, de la mateixa manera que la pobra llum
d'una petita llanterna llançada sobre un ampli terreny fosc ens
fa saber que és molt més el que no veiem que el que veiem:
el que és present evoca l'absent.
I - en definitiva - no és aquesta la naturalesa inherent a tota
representació, i especialment de la representació simbòlica
?(això sense entrar a discutir si hi ha representacions no simbòliques).
Allò que l'home intenta representar -fer present d'alguna manera,
sense que hi sigui- constantment es resisteix a ser representat. En el
límit, alguns han arribat a la coclusió que la millor manera
de fer presents les coses realment importants de la vida és no
dient-ne absolutament res (ve't aquí el tema del silenci), concentrant
la mirada -la física i/o la mental- en el no res, en la pura absència,
per tal d'aconseguir fer present... Déu? Aquests són els
anomenats sovint "místics". (Un tema bonic i relacionat
amb aquest és el dels moviments iconoclastes en el cristianisme
-la destrucció de les representacions de Déu perquè
el gran absent senzillament no pot ser representat de cap manera, i qualsevol
representació d'ell no li fa justícia, al contrari el minimitza
i ridiculitza...)
Com arribar a allò absent, com fer-lo present? Amb el silenci,
o amb la paraula, el gest, el traç? L. Wittgenstein, en una de
les obres filosòfiques més bones (és qüestió
de gustos) d'aquest segle diu:
6.54 Les meves proposicions
són il·luminadores quan aquell que m'entén les reconeix,
al final, com a insensates, quan ell, gràcies a elles -pujant-hi-,
s'ha enfilat més amunt d'elles. (Per dir-ho així, ha de
llençar l'escala després d'haver-s'hi enfilat.)
Ha de superar aquestes proposicions, llavors veurà el món
correctament.
Aquesta, és clar, només
és una resposta.
Bona nit!!!
Variacions sobre el mateix tema: allò visible i l'invisible/conegut
i desconegut/ escollit i descartat...
Extret d'un email de Robert
Montull enviat a Gabriel Verderi
|